Een deel van de oostkust - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Miriam Schuit - WaarBenJij.nu Een deel van de oostkust - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Miriam Schuit - WaarBenJij.nu

Een deel van de oostkust

Blijf op de hoogte en volg Miriam

06 Februari 2015 | Australië, Adelaide

De eerste twee dagen van de reis hebben Lous, Kim en ik vooral in de auto doorgebracht. We zijn richting het noorden gereden om van daaruit naar beneden te rijden. We hadden een redelijk strak schema aangezien we Erik (van de groepsreis) de 15e in Sydney en Kelly (een vriendin van Lous en Kim) de 18e in Melbourne zouden ophalen. Ondanks het strakke schema heb ik onwijs genoten van deze maand reizen. Ik heb ontzettend veel leuke, mooie en hilarische dingen meegemaakt met fantastische mensen!

De tweede nacht hadden we gelijk een prachtige camping spot. We sliepen in Yuraygir National Park. We hadden prachtig uitzicht op het strand en de zee. Ook liepen er overal kangoeroes rond. Meteen alledrie met de mobieltjes en camera's selfies maken. Ik denk dat we hier dik een half uur zoet mee zijn geweest. Dit was erg geestig! 's Avonds voer uit blik gegeten dat we op een gaspitje hadden opgewarmd. Het echte backpackers campingleven.

Woensdag zijn we de dag begonnen met hardlopen en een duik in de zee. Heerlijk om de dag zo te beginnen. Nadat we alles hadden ingepakt zijn we naar Angourie Reserve gereden en hebben daar op het strand gelegen. Na het strand ons haar gewassen en ons opgefrist onder de buitendouche. Klaar om door te rijden naar Yamba, een gezellig vakantiedorpje om te zien. Hier heeft local Wendy (Lous had haar op airport ontmoet) ons rondgeleid. Weer prachtige plekken gezien en gezellig een drankje gedaan in de plaatselijke pub. Toen was het alweer tijd om door te rijden naar de volgende camping. We wilden niet het risico lopen dat we de tenten in het donker moesten opzetten.

Donderdag hebben we prachtige lookouts gezien, waaronder 'the best of all lookout' (helaas niets kunnen zien door de mist) en 'the natural bridge'. Na de lookouts zijn we doorgereden naar Byron Bay. In Byron Bay aangekomen zijn we naar camping Art Factory gegaan. Nadat we ons rijbewijs hadden afgegeven bij de receptie mochten we zelf een plekje gaan zoeken voor de tenten. Hier kregen we alledrie een cultuurshock. Dag rust en ruimte, hallo jungle. Ja, zo wordt die plek echt genoemd daar. Tenten staan op elkaar gepropt en er lopen allemaal hippies en rare vogels rond. Er zijn daar serieus mensen die er al een aantal weken/maanden wonen. Ze hebben van hun tent echt huizen gemaakt. Zo heb ik bedden, boekenkasten en kledingrekken in tenten zien staan. Kwamen wij aan met onze goedkope K-Mart tentjes waar alleen een luchtbed en backpack inpast. Daardoor was er nog wel een plekje achterin de jungle waar onze tentjes konden staan. Naast onze tenten stond een afgerachte bank (die had iemand mee de jungle ingenomen.. Waarom ook niet?) waar we gezellig hebben gekaart en goon (de backpackerswijn: 5L voor 13$) hebben gedronken. 's Avonds een heerlijke kangoeroe burger gegeten in het café om de hoek en daarna met andere backpackers/Aussies de avond mooi afgesloten!

Na een aantal dagen in Byron Bay te zijn geweest, de winkeltjes te hebben bekeken en een wandeling te hebben gemaakt bij het lighthouse, was het tijd om door te reizen. Zondag 11/1 hebben we de waterfalls way gedaan. Dit is een weg van Coffs Harbour naar Armidale met allemaal prachtige watervallen onderweg. Bij de Dangar Falls hebben we heerlijk gezwommen. Heel vet om op zo'n mooie plek te hebben gezwommen. Na de Dangar Falls zijn we nog langs de Ebor Falls en Wollomombi Falls gegaan en daarna moesten we bedenken waar we gingen overnachten. Uiteindelijk hebben we bij een rest area langs de weg gekampeerd. Ook weer anders dan een National park, camping of jungle.

De volgende dag zijn we doorgereden naar Port Macquarie, net zo'n gezellig plaatsje als Yamba. We hebben een rondje gelopen in de buurt, ergens een broodje gegeten en zijn vervolgens naar de camping gegaan. Dit keer een camping met veel luxe: wasmachine, droger, douches en WiFi! Al deze dingen zijn namelijk zelden aanwezig op campings waar we hebben gestaan. Wij gingen altijd voor 'gratis of goedkoop'. Van de luxe op deze camping hebben we uiteraard goed gebruik gemaakt. 's Avonds zijn we nog naar 'Taken 3' gegaan die in de bioscoop werd gedraaid.

De laatste dagen dat we met z'n drieën waren hebben we vooral veel mooie natuur gezien. We hebben een boswandeling gemaakt waar alle bomen zwart waren. Hier bleek niet lang geleden een bosbrand te zijn geweest. Ook zijn we nog naar de duinen geweest. Wat een uitzicht, niet te vergelijken met de duinen in Nederland.

Nadat Erik was aangekomen hadden we een dag voordat we in Melbourne moesten zijn. We zijn toen naar Canberra gegaan want dat lag mooi op de route en we wilden allemaal het Australian War Memorial zien. Wat was dit indrukwekkend. Op de binnenplaats stonden de wanden vol met alle namen van Australiërs die tijdens de oorlog zijn omgekomen. Bij de namen hingen ook allemaal rode bloemetjes. Ook was er een museum waar allemaal verhalen en spullen van de oorlog te zien waren. Om 17:00 uur begon er een ceremonie voor Lance Corporal John Fay. Er werden kransen gelegd en een man speelde op een klaroen. Dit was erg mooi om te zien.

De 18e zijn we naar Melbourne gereden. We wilden aanvankelijk voor een nachtje in een hostel in Melbourne zitten, maar de prijzen waren belachelijk hoog (vanwege het weekend/ Australian Open). De enige andere optie in de buurt was een verschrikkelijk ongezellige camping. Dit hebben we toch maar gedaan, omdat we het rijden ook zat waren. Na ons tentenkamp te hebben opgebouwd en een hapje te hebben gegeten, zijn we met zijn allen naar de airport gegaan om Kelly op te halen. Nu was het clubje echt compleet! Na een mooie avond zijn we gaan slapen om de volgende dag te kunnen beginnen aan de Great Ocean Road.

• 06 Februari 2015 - 10:53

Liesbeth Nijhuis:

Hallo Miriam,

Wat heb jij weer een geweldig leuk bericht gestuurd. Je beleefd het bijna op deze afstand met je mee, goed hoor.
    En je hebt ook heel veel genoten en veel gedaan en gezien, voor jou zal de maand januari wel heel snel zijn gegaan en ben je nu aan je laatst maand begonnen. Ik wens je nog een hele fijne tijd in het verre Australië,

groetjes Liesbeth

• 07 Februari 2015 - 13:07

Bernd Klein Schiphorst:

Hoi Miriam,
    Wat een gaaf verslag! Je hebt echt veel gezien. Mooie combi van monumenten en natuur. Dat is altijd leuk. Prachtige foto's ook. En heel leuk. Plezier spat eraf. Zeker de selfie met kangaroes. Goed gelukt ook.
    En je bent nog naar film geweest. Taken 3 hebben wij hier ook gezien. Geinige film wel.
    Heel veel plezier met de laatste maand.
    Liefs, Bernd